Pengikut

Jom Tengok Jam

Those yang rajin singgah tuh, namia ucapkan TERIMA KASIH banyak-banyak. alang2 dah singgah tu, jangan lupa tinggalkan komen or jejak yer. N namia tak lama lagi akan masuk belajar balik, so maaf lah ya kalau update blog lambat. =D

Ahad, 20 Mac 2011

Puding Karamel

Semalam, g la pasar malam. Adik beli la Puding Karamel. Teringat la pula yang dulu my sis ada cadang nak buat puding nih. So bila da balik rumah tu, tengok2 barang dalam almari, bahan nak buat Puding karamel nih cukup lengkap. Akhirnya, plan hari nih buat lah ke Puding Karamel nih. Senang je rupanya. Go Go Fighting!!!



Bahan-bahannya :


(a) Karamel :
5 sudu besar gula
2 sudu air

(b) Puding :
10 biji telur ayam
1 tin susu cair
1 tin air - sukat menggunakan tin susu cair
1 sudu besar gula

Cara Penyediaannya :

(a) Karamel :
  1. Masukkan gula dan 1 sudu air kedalam  loyang. Masak sehingga menjadi sedikit perang dan masukkan 1 sudu air lagi dan masak sehingga menjadi perang. Lenggangkan gula ketika memasaknya agar gula rata di seluruh loyang.
  2. Ketepikan.
(b) Puding :
  1. Pecahkan kesemua telur dalam bekas.
  2. Tuangkan susu cair dan air kedalamnnya. Kacau sehingga sebati.
  3. Tuangkan adunan puding itu kedalam loyang dan kukuskannya selama 10-20 minit. 
  4. Apabila sudah masak, sejukkan Puding Karamel di dalam peti ais selama 30 minit. Sedia untuk dihidang. Selamat Mencuba!!!
Sebagai Pengetahuan :
Kalau nak karamel dye banyak sikit, masak lah gula banyak sikit. Dapat lah banyak karamelnya. Nak pastikan sama ada puding da masak ke belum, cucuk dibahagian tengah puding dengan lidi. Sekiranya puding tidak melekat pada lidi, itu bermakna puding sudah masak. Lebih kurang macam kek kan? =D

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...