Pengikut

Jom Tengok Jam

Those yang rajin singgah tuh, namia ucapkan TERIMA KASIH banyak-banyak. alang2 dah singgah tu, jangan lupa tinggalkan komen or jejak yer. N namia tak lama lagi akan masuk belajar balik, so maaf lah ya kalau update blog lambat. =D

Isnin, 2 Mei 2011

Telur Masak Merah

Nih la resepi tuk telur masak merah. hehe. Pada mulanya, (seperti mana yang namia cite kat post kacang botol masak belacan tu), namia nak masak telur itik. Tapi disebabkan ketiadaan santan, namia tukar lah ke telur ayam. ahahhaha. Janji telur kn? Nak masak telur dinasor pun blh tapi ada ke? (apa menda lah namia mengarut nih =.='') Senang je masak resepi nih. Boleh la buat sokmo yer. Go Go Fighting!!!



Bahan-bahannya :
6 biji telur ayam - direbus
4 sudu besar bawang lumat
3 sudu besar cili boh
1 sudu besar kicap manis
1 sudu besar kicap masin
gula melaka -secukupnya
1 sudu teh azsm jawa - larukan dengan sedikit air
garam dan gula - secukupnya
minyak - secukupnya
air - secukupnya

Cara Penyediaannya :
  1. Panaskan minyak untuk menggoreng telur ayam yang sudah direbus tadi. Selepas siap digoreng, ketepikannya buat seketika.
  2. Dengan menggunakan kuali lain, panaskan sedikit minyak untuk menumis bawang lumat dan cili doh sehingga menjadi garing. Tambahkan sedikit air sekiranya kuah terlalu pekat.
  3. Kemudian, masukkan asam jawa, gula melaka, kicap masin dan kicap manis ke dalam kuah dan kacau rata. Apabila sudah mendidih, masukkan sedikit garam dan gula sehingga cukup rasa. Sekiranya kuah terlalu pekat, tambahkan sedikit air. Kemudian masukkan telur yang sudah digoreng tadi dan sedia untuk di angkat. Selamat Mencuba!!!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...